نساجی در ایران


تاریخچه و پیشینه‌ نساجی در ایرن

صنعت نساجی در ایران نیز پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد. در طی هزاره‌ها، قرن‌ها و سال‌های مختلف این صنعت در ایران نیز رشد و نمو داشت. البته بعد از تحولات اروپا و رنسانس، تکنولوژی در اروپا پدید آمد و به همه کشورها از جمله به ایران منتقل شد. تا قبل از آن موقع ریسندگی توسط چرم‌های ویژه این کار انجام و بافندگی توسط دست صورت می‌گرفت.
پس از تولید انبوه در اروپا، رفته رفته دستگاه‌های صنعت نساجی به ایران وارد شد. اولین کارخانه نساجی در اصفهان در سال 1304 راه‌اندازی شد. البته در خصوص ریسندگی کارخانه‌ای در دوره قاجاریه توسط اولین رئیس مجلس شورای ملی، مرتضی قلی‌خان صنیع‌الدوله در تهران راه‌اندازی شد که به دلیل رقابت خارجی متوقف گردید.
با رونق صنعت نساجی در اصفهان و پدیدار شدن چندین کارخانه در این شهر، اصفهان به منچستر شرق شهرت یافت لیکن در دهه پنجاه و شصت، با فرسوده شدن کارخانجات و عدم جایگزینی دستگاه‌ها، این کارخانجات یک به یک متوقف گردیدند. پس از آن در دهه شصت و پس از اتمام جنگ تحمیلی، کارخانجات نساجی در بخش‌های مختلف حلاجی، ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل و دوزندگی و بافت دایر گردید.
با قوت گرفتن انجمن صنایع نساجی ایران که در سال 1340 با عضویت 10 نفر تأسیس گردید، هم‌افزایی و همبستگی در این صنعت موجب شد تا امروزه این صنعت به عنوان یکی از صنایع مهم کشور مطرح گردد.
درحال حاضر 400 عضو در انجمن صنایع نساجی ایران حضور دارند و گستره تولیدات اعضای این انجمن از صرف نخ‌های پنبه‌ای به طیف وسیعی از انواع محصولات گسترش یافته است.

استان خراسان رضوی

استان خراسان رضوی با مرکزیت شهر مشهد به عنوان یکی از 31 استان درتقسیمات کشوری شناخته می شود. این استان در قسمت شمال شرقی ایران واقع شده و با بهره مندی از سیستم فرودگاه بین المللی و اتصال به شبکه وسیع راه آهن سراسری و نیز شبکه حمل و نقل زمینی گسترده، به عنوان یکی از استانهای صنعتی کشور شناخته شده است. همچنین همجواری با کشورهای افغانستان و ترکمنستان نیز این استان را در موقعیت استراتژیک خاصی قرارداده است.

شهرستان کاشمر

این شهر با مرکز استان یعنی شهر مشهد در حدود ۲۴۰ کیلومتر فاصله دارد. کاشمر دارای ۵ هزار کیلومترمربع وسعت بوده و بر اساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیتی در حدود ۱۰۲ هزار نفر در آن ساکن هستند.
این شهرستان در جنوب‌غربی استان خراسان رضوی با استان‌های خراسان جنوبی، یزد و سمنان همجوار است که دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی از جمله قطب های تولید پنبه در ایران می باشند. همچنین نزدیکی به استانهای پنبه خیز مانند گلستان و مازندران و دسترسی به مرزهای شرقی و شمال شرقی کشور امکان واردات پنبه و صادرات محصولات تولیدی این شهرستان را تسهیل نموده است.