اولین همایش ملی روز جهانی پنبه


همزمان با برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی پنبه در هفتم اکتبر در ژنو سوئیس


اولین همایش ملی روز جهانی پنبه


همزمان با برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی پنبه در هفتم اکتبر در ژنو سوئیس، نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه در 15 مهرماه به میزبانی کاشمر برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر امشب در نشست خبری همایش ملی روز جهانی پنبه با اشاره به اینکه منطقه ترشیز که شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن را شامل می‌شود به لحاظ کشت پنبه مستعد و شهرت خاصی در کشور دارد، گفت: فعالیت ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در منطقه به‌عنوان مهم‌ترین ایستگاه مهم و نیز وجود کارخانه پنبه‌ پاک‌کنی، لنترگیری بذر پنبه، کارخانجات نساجی، شرکت کشت و صنعت انابد، قطب تولید فرش دستباف و وجود مراکز آموزش عالی در بخش کشاورزی در منطقه گواه اهمیت و جایگاه ویژه پنبه در این منطقه است.
هادی معماریان خلیل‌آباد با اشاره به پتانسیل منطقه در حوزه کشاورزی و اشتغال بیش از 90 درصد مردم در این بخش، یادآور شد: همه این مزیت‌ها منجر شد تا با تصمیم‌گیری انجام‌ شده شاهد برگزاری نخستین همایش ملی روز پنبه با حضور مسؤولان کشوری و استانی و نیز کارشناسان مختلف در حوزه کشاورزی و صنعت از نقاط مختلف کشور در روز 15 مهرماه باشیم.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر، توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقای کیفیت محصول، بهبود فن‌آوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد پنبه و نیز نوسازی و توسعه صنایع اصلی و جانبی پنبه را از محورهای این همایش عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم منطقه از فرصت حضور میهمانان و شرکت‌کنندگان در این همایش بهره‌مند شود و از این طریق بتوانیم ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های منطقه را معرفی کنیم.
2 هزار هکتار از اراضی کاشمر زیرکشت محصول پنبه است
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حال حاضر کاشمر باوجود بیش از 35 هکتار اراضی کشاورزی بالغ‌ بر 21 هزار خانوار در این بخش فعالیت دارند، گفت: اگرچه در سال‌های نه‌چندان دور سطح زیر کشت پنبه در کاشمر حدود 2 هزار هکتار بود، اما به‌دلیل وضعیت منابع آبی کشت پنبه در این شهرستان کاهش یافت.
سید ابوالقاسم موسوی با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده تلاش می‌کنیم با مدیریت الگوی کشت، کشاورزان دچار مشکل نشوند، افزود: در سال 1380 میزان آب در دسترس 185 میلیون مترمکعب بود، اما این میزان با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در سال جاری میزان آب در دسترس به 85 میلیون مترمکعب کاهش‌ یافته است و این در حالی است که سطح زیرکشت نسبت به 13 سال قبل تفاوت چندانی نکرده است.
وی با بیان اینکه مصرف زیاد آب و قیمت پایین پنبه از مهم‌ترین دلایل کنار گذاشتن کشت این محصول در کاشمر بوده است، بیان کرد: امروز به دلیل فعالیت کارخانجات نساجی و ریسندگی و نیز لنترگیری بذر پنبه که در سال جاری یک هزار و 70 تن بذر پنبه را در اختیار پنبه‌کاران در سطح کشور قرار داده است شرایط و زمینه خوبی برای تشویق کشاورزان برای کشت این محصول فراهم‌ شده است.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه کشاورزان منطقه به‌خوبی با پنبه‌کاری و مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن آشنایی کامل دارند، عنوان کرد: در صورتی‌که موضوع بهره‌وری در مصرف آب و نیز خرید تضمینی محصول مدنظر قرار گیرد، قطعاً شاهد بازگشت کشت و کار پنبه و استقبال کشاورزان برای تولید این محصول خواهیم بود.
در ادامه رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر نیز با تأکید بر اینکه سیمای اقتصادی کاشمر بر پایه کشاورزی است، گفت: صنعت در کنار بخش کشاورزی در واقع وابسته به محصولاتی است که در این بخش تولید و عرضه می‌شود.
پورکاویان با اشاره به اینکه کارخانه نساجی کاشمر قدیمی‌ترین واحد صنعتی در کاشمر است، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سایه فعالیت 5 هزار و 500 بافنده فرش سالانه 72 هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان تولید می‌شود که بخشی از ماده اولیه آن از محصول پنبه تأمین می‌شود، انتظار می‌رود برگزاری این همایش ملی منجر به افزایش و ارتقای حوزه کشاورزی، بازرگانی و صنعت در این شهرستان شود.
همچنین رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر نیز در این نشست با اشاره به اینکه کارخانجات نساجی کاشمر به‌عنوان معین اقتصادی خلیل‌آباد انتخاب‌ شده است، گفت: برگزاری این همایش در راستای فراهم کردن زمینه و بستر برای تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت محصول پنبه و اطمینان خاطر برای خرید پنبه تولیدی‌شان است.
مجتبی صمیمی خاطرنشان کرد: این همایش در سایه همراهی و همکاری نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداری خراسان رضوی، سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، فرمانداری‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن و ادارات و نهادهای مختلف در منطقه پس از برگزاری جلسات هماهنگی در تهران، مشهد و کاشمر برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: منطقه ترشیز از ظرفیت و پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است به‌طوری‌که راه‌اندازی و فعالیت کارخانجات نساجی، ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور و کارخانه لنترگیری بذر پنبه در این منطقه گواه این ادعاست.
رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر با تأکید بر اینکه بازار نیازمند این محصول استراتژیک است، یادآور شد: برابر آمار خراسان بزرگ از حیث تولید پنبه دارای بیشترین میزان حجم در بین استان‌های کشور در زمینهٔ تولید پنبه است.
صمیمی با اشاره به اینکه در کنار نگاه به بازار، ظرفیت دانش فنی، تولیدی و تحقیقی نیز در این راستا وجود دارد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم با استفاده از تکنولوژی و دانش روز زمینه را برای تولید محصولی باکیفیت فراهم کنیم تا با محصول خارجی رقابت و مطلوب صنعت نساجی باشد.
وی با بیان اینکه با سیاستگذاری و همراهی وزارت جهاد کشاورزی شاهد افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول باکیفیت خواهیم بود، بیان کرد: با حمایت وزارت صمت با صدور مجوزهای لازم شاهد نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات در حوزه صنعت باشیم تا شاهد اتفاقات خوبی در این بخش باشیم.
رئیس هیأت مدیره کارخانجات نساجی کاشمر با اشاره به اینکه انتظار داریم مشکلات زنجیره پنبه و نساجی در کشور مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق رونق و حمایت از تولید اتفاق بیفتد، عنوان کرد: حمایت از قشر تولیدکننده پنبه نیز در راستای اشتغال پایدار و ماندگاری در روستاها است.
گفتنی است؛ نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه با حضور معاونین وزرای جهاد کشاورزی و سمت، مسؤولان استانی و میهمانی از فعالان حوزه کشاورزی و نساجی سراسر کشور در 15 مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری سرو کاشمر برگزار می‌شود که برپایی 20 غرفه نمایشگاهی با حضور فعالان مرتبط با محصول پنبه و بازدید از کارخانجات نساجی کاشمر از دیگر برنامه‌های این همایش یک‌روزه اعلام‌ شده است.